Start
Transparentność i energooszczędność - Muzeum Arpa Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu

Reynaers Muzeum Arpa Na nadreńskim wzgórzu niedaleko Bonn, znajduje się jeden z najbardziej nowatorskich pomysłów na sztukę: Muzeum Arpa w Remagen. W konstrukcji budynku, zaprojektowanego przez Richarda Meiera, użyto zawaansowanych technologicznie systemów osłon przeciwsłonecznych Reynaers Aluminium.


Muzeum Hansa Arpa, francusko-niemieckiego malarza i poety, które zebrało pochwały w prasie fachowej jako „budynek należący do najlepszych dzieł, jakie dotychczas stworzył Meier”, należy bezspornie do szczytowych osiągnięć w jego bogatej twórczości. Budynek wpisuje się również w serię obiektów wystawienniczych o ponadczasowej architekturze, jakie od lat siedemdziesiątych zrealizował architekt – od Atlanta High Museum w Atlancie i Getty Center w Los Angeles, po muzeum Ara Pacis w Rzymie.
W architekturze Meiera ulubionym kolorem zawsze była biel, we wszystkich możliwych odcieniach tej barwy. Ile różnych postaci może skutecznie przybrać biel okazało się, gdy Richard Meier kilka lat temu opracował dla holenderskiego producenta farb wachlarz kolorów zawierający pięćdziesiąt jej rodzajów.

Perfekcja


reynaers_muzeum_arpa Biel jest kolorem perfekcji i czystości, a to stawia wysokie wymagania przed realizacją w tym właśnie kolorze. Nie ulega wątpliwości, że architektura Muzeum Arpa cechuje się wyrafinowaniem i dążeniem do perfekcji. „Dla mnie - mówi Meier - biel jest barwą, która w świetle dziennym odbija wszystkie kolory tęczy i zwiększa intensywność postrzegania ciągle zmieniających swój charakter kolorów, bo białość bieli nigdy nie jest zwyczajnie biała. Prawie zawsze jest ona transformowana przez światło i przez wszystko, co je zmienia: powietrze, chmury, słońce, księżyc.”

Transparentność

Przy takim założeniu transparentność ma w architekturze Meiera równie zasadnicze znaczenie jak biel. W Muzeum Arpa znaleziono równowagę pomiędzy bielą a światłem dziennym, tworząc idealnie jasny budynek. Wejście do obiektu znajduje się na dole dworca Rolandseck leżącego u stóp wzgórza. Budynek ten, uratowany w latach sześćdziesiątych przed wyburzeniem, nie tylko pełni rolę dworca działającej stacji kolejowej na trasie Koblenz - Bonn, lecz mieści również przestrzeń wystawienniczą i restaurację. Zwiedzający przechodzą z dworca długim korytarzem do pierwszej sali wystawowej, a stamtąd do betonowego tunelu prowadzącego do windy, którą wjeżdża się do właściwego muzeum położonego na stoku wzgórza. Aby wejść do obiektu muzeum, należy przejść przez transparentny most dla pieszych z imponującym widokiem na krajobraz rzeki. Na jego niższym poziomie prezentowane są ekspozycje czasowe.

Tak samo jak biel nie oznacza braku koloru, lecz zwiększenie jego intensywności, transparentność nie jest jedynie nieobecnością czegoś nieprzejrzystego. Jak dziwnie by to nie brzmiało, transparentność dzieł Meiera powstaje dzięki temu, co nieprzejrzyste. I odwrotnie – transparencja nie sprawia, że architektura znika, lecz właśnie silniej ją eksponuje. W obiektach Meiera transparencja obramowana jest profilami okiennymi i osłonami przeciwsłonecznymi. Wyprodukowane przez firmę Reynaers lamele żaluzji Brise Soleil, zamocowane do elewacji zewnętrznej, łagodzą ostrość światła w pomieszczeniach wystawowych a także filtrują wspaniały widok na krajobraz Renu, nadając budynkowi transparentności.

reynaers muzeum arpa Oprócz walorów estetycznych zastosowanych osłon przeciwsłonecznych Brise Soleil, ważną rolę odgrywają także aspekty energooszczędne. Jednym z najważniejszych wyzwań jest kontrolowanie bezpośredniego światła słonecznego przechodzącego przez szybę. Gdy promienie słoneczne padają na okno, część z nich odbija się, część wnika w szkło, a część jest przez nie pochłaniana. Ostatnia część ciepła słonecznego przetwarzana jest na energię cieplną, która następnie promieniuje na obie strony szkła. Jeśli szklenie okna posiada osłonę przeciwsłoneczną, ilość promieni słonecznych przenikających przez szybę i osłonę znacznie spada, a wzrasta ilość promieni odbijanych. Osłona przeciwsłoneczna spełnia więc dwojakie zadanie – z jednej strony blokuje część promieni słonecznych, by z drugiej zapewnić optymalną ilość światła słonecznego potrzebnego do utrzymania komfortu wzroku wewnątrz budynków biurowych.
System Brise Soleil firmy Reynaers Aluminium pomaga ograniczyć ilość promieni słonecznych, jakie docierają bezpośrednio do budynku. Stanowi swoistą zaporę, która chroni przed ciepłem i pozwala, dzięki włączeniu większej liczby modułów konstrukcyjnych, zwiększyć atrakcyjność budynku, nie zasłaniając go. Transparentne Muzeum Arpa jest tego znakomitym przykładem.



Muzeum Arpa

Architekt: Richard Meier & Partners Architects LLP
Zamawiający: Stiftung Museum Bahnhof Rolandseck
Konstruktor budowlany: Rupert App GmbH & Co
Systemy Reynaers: BS 100
Otwarcie: wrzesień 2007 roku


System Reynaers

Brise Soleil (BS) 100

W ofercie systemów BS 100 znajduje się rozwiązanie z mocowaniem lamel pomiędzy płaskownikami ze stali nierdzewnej o wysokości 105 lub 135 mm. Wstępnie zmontowane w warsztacie moduły są mocowane do ścian osłonowych za pomocą stalowych wsporników. Na budowie odbywa się montaż gotowych modułów do stalowych okuć, co zdecydowanie skraca czas montażu. W przypadku elementów o dużych gabarytach możliwe jest zastosowanie odciągów.
Eliptyczne lamele o szerokości 140 mm i 180 mm.
Kąt mocowania: 45°
Standardowe wymiary: 500 mm i 700mm.
W standardzie dostępne są elementy kotwiące do ścian osłonowych, ścian z cegły, betonu oraz do konstrukcji stalowych. Istnieje także możliwość zastosowania pomostów obsługowych.




Reynaers Aluminium
Założona w 1965 roku, Reynaers Aluminium jest wiodącym europejskim dostawcą wysokiej jakości systemów aluminiowych. Firma specjalizuje się w rozwoju, tworzeniu i promowaniu konstrukcji z aluminium dla budownictwa. Należą do nich: fasady, okna, drzwi, systemy drzwi przesuwnych, ogrody zimowe i osłony przeciwsłoneczne.
Reynaers Aluminium posiada jedno z największych na świecie prywatnych centrów badań branżowych. W Instytucie Reynaers wykonywane są testy i próby produktów oraz systemów, organizowane są szkolenia, seminaria i pokazy maszyn. Przedsiębiorstwo posiada biura w 27 państwach, a swoje produkty eksportuje do 50 krajów na 5 kontynentach.



Reynaers Polska
Firma Reynaers Polska powstała w 1990 roku, jako oddział Grupy Reynaers Aluminium. Reynaers Polska jest jednym z głównych dostawców na rynku polskim profili aluminiowych, używanych przez wytwórców okien, drzwi, systemów przesuwnych, ogrodów zimowych, fasad, świetlików, osłon przeciwsłonecznych oraz wszelkich innych konstrukcji wykorzystywanych w budownictwie. Profile te obejmują pełną paletę rozmiarów, kształtów i kolorów, technik otwierania i izolacji, w tym systemów modułowych. Nadają się zarówno do budynków typowo mieszkaniowych, jak i usługowo-handlowych oraz użyteczności publicznej. Na swoje produkty Reynaers Polska daje 10-letnią gwarancję systemową. Działania firmy spełniają wymagania międzynarodowej normy zarządzania jakością ISO 9001:2000.
Do największych realizacji firmy w ostatnich latach należą inwestycje: w Warszawie – Marynarska Business Park, Harmony Office Center, Lipowy Business Park, Trinity Park 1 i 2; w Poznaniu – Hotel Sheraton; w Krakowie – kolejny etap rozbudowy Lotniska Balice; we Wrocławiu – Bema Plaza, Plac Grunwaldzki i Arkady.



 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Budowa-Info
Start
Technologie budowlane
Budynki
Wnętrza
Wydarzenia
Architekci
Szukaj
Napisz do nas